Здається, з появою мас-маркету наше життя стало набагато простіше. Тепер модний одяг може дозволити собі кожен, не витрачаючи при цьому великі гроші, а асортимент є просто на будь-який смак. Ринок зараз переповнений різноманітними брендами, які, щоб триматись на плаву, випускають не лише сезонні колекції, а іноді й кожного місяця нові речі. Ми вже забули про те, як люди колись ходили до кравчинь, щоб пошити новий одяг, який ви, в кращому випадку, будете носити не менше 5 сезонів. Здається, що краще вже просто не може бути, втім у кожної медалі є дві сторони.
Проблема Fast Fashion
Якщо ви думаєте, що найбільша прикрість полягає у великому виборі одноманітного одягу й у вашому тренчі буде ходити ще пів міста, то вимушені вас розчарувати. Модна індустрія за величиною є другим забруднювачем планети. Через швидкі тренди, надлишок виробництва, синтетичні матеріали появляється велика кількість відходів, які негативно впливають на нашу екологію.
Сучасна модна індустрія має дуже багато недоліків, починаючи порушенням вимог праці, а закінчуючи забрудненням природних ресурсів. Вони економлять на виробництві, використовують дешеві матеріали й прагнуть просто продати більше речей. Бренди використовують дешеві тканини та виготовляють не дуже якісний одяг, бо ви тоді швидше прийдете купити новий товар, чим і закриєте ланцюг виробника і клієнта.
Ми бачимо, що індустрія мода лише пришвидшує темпи зростання, бо з 2000 року ринок побільшав майже у 2 рази.
Якщо ще у 2015 році люди лише за рік придбали близько 62 мільйони тонн одягу, то прогнозують, що у 2030 році ця цифра виросте до 102 мільйонів, а це означає, що буде ще більше викидів в навколишнє середовище.
Що таке Fast Fashion і яка її роль

1989 року в американському виданні The New York Times вперше з’явився термін fast fashion. Фактично він означає те, що бренди дуже часто оновлюють свій асортимент одягу, випускаючи нові колекції декілька разів в рік. Задум полягає в тому, що мас-маркет швиденько копією головні тренди, що були представлені на світових показах, та продають їх в декілька разів дешевше. Саме тому бежевий тренч зараз можна зустріти на кожній модниці.
Проблема полягає в тому, що ви купуєте частіше, але дешевий одяг, який буде виготовлений не з дуже якісного матеріалу. Замість того, щоб придбати справді якісне пальто, яке буде довго вам служити, ви піддаєтесь швидким трендам і купляєте дешеві кросівки, які послужать вам у кращому разі до наступного сезону.
Існує також проблема з надлишком виробництва й текстильними відходами, що потрапляють на сміттєзвалище, забруднюючи навколишнє середовище. Через те, що бренди все частіше випускають нові колекції, а тренди змінюються зі швидкістю світла, люди почали сприймати одяг як щось сезонне, тому викинути річ для них не є великою проблемою.
Екологічні проблеми: вплив моди на навколишнє середовище
Вплив на воду
Більше ніж 93 мільярди кубічних метрів води щорічно використовується індустрією моди, а цього достатньо, що задовольнити потреби 5 мільйонів людей.
Дуже багато одягу виготовляють з бавовни, а це досить спрагла рослина. До прикладу, лише для одного кілограма бавовни, з якого виготовляють пару джинсів, потрібно близько 9000 літрів води, а це стільки, скільки людина випиває за 10 років. Також проблемою є те, що для виробництва бавовни також потрібні хімікати (пестициди та інсектициди), які забруднюють ґрунт.
Токсичні відходи
Лише 1% всього одягу йде на переробку нових речей, все інше потрапляє на сміттєзвалище.
Якщо натуральні тканини ще зіпсуються через декілька місяців, то розклад синтетичних матеріалів може тривати до 200 років. При цьому вони виробляють метан, вивільнення якого посилює парниковий ефект та пришвидшує глобальне потепління.
Уявляєте, щосекунди викидається або спалюється ціла сміттєва машина, що наповнена одягом, а щороку ця цифра сягає до 53 мільйони тонн. Лише Burberry у 2017 році спалила непродані сумки, одяг і парфуми на 37 мільйонів доларів.
Мікропластик

Синтетичні матеріали, такі як поліестер, нейлон, акрил, спандекс виготовлені з пластику, які під час прання забруднюють водойми. Це все відбувається тому, що мікропластик з їх волокон потрапляє у стічні води. Далі частина його відфільтровується разом з іншим відходами, а отриманий осад використовують як добриво для сільського господарства. Коли цей мікропластик потрапляє в ґрунт, то стає частиною харчової промисловості. Також він потрапляє в наші річки, озера, океани, коли вислизає з очисних споруд.
Так, за оцінками експертів, 35% мікропластику в океані походить саме від модної індустрії.
Як споживати свідомо

Less is more
Купувати менше, але справді якісні речі. Надавайте перевагу одягу, який ви зможете носити не один сезон.
Натуральні матеріали
Звертайте увагу не лише на зовнішній вигляд, а й матеріал. Найкраще надавати перевагу натуральним тканинам, втім тут також обережно, бо ми пам’ятаємо скільки потрібно води, щоб виростити бавовну.
Recycle
Recycle не тільки як тренд, а й спосіб життя. Ми можемо здавати старий одяг на переробку або самостійно давати їм друге життя.
Підтримка Made in Ukraine
Купуйте одяг, що вироблений місцевими компаніями. Так ми допоможемо зменшити вуглецевий слід від транспортування.
Шанс на друге життя
Секонд-хенд. Коли ми купуємо старі речі, то підтримуємо культуру переробки. Також там можна знайти дуже стильні речі за вигідною ціною, тому обов’язково задумайтесь, бо там продаються точно не лише речі, в яких ходить пів міста.
Тільки те, що справді потрібно
Купувати одяг з розумом не завжди легко, бо тут є ще емоційна складова. Але перед тим, як здійснити імпульсивну покупку, поставте собі одне запитання: «А мені це справді треба?».
Ми настільки часто купуємо зайві речі, що навіть не задумуємось про те, як це впливає на довкілля. Будьмо свідомими споживачами, які дбають про навколишні світ, бо тільки від нас залежить в якому стані ми передамо землю нашим дітям та внукам. Пам’ятай, все починається з нас і кожна твоя дія неодмінно вплине на завтрашній день. Екологія свідомості це не про думки, а про саму людину.